भाव निक्षेप – Knowing from State

 

आगम-णोआगमदो तहेव भावो वि होदि दव्वं वा ।
अरहंत-सत्थ-जाणो आगमभावो हु अरहंतो ॥7॥SSU

 

तग्गुणराय-परिणदो णो-आगमभाव होइ अरहंतो।
तग्गुणराई झादा केवलणाणी हु परिणदो भणिओ ॥8॥SSU

 

आगमनोआगमतस्तथैव भावोऽपि भवति द्रव्यमिव।
अर्हंत् शास्त्रायकः, आगमभावो हि अर्हन् ॥7॥

 

तद्गुणैश्च परिणतो, नोआगमभावो भवति अर्हन्।
तद्गुणैर्ध्याता, केवलज्ञानी हि परिणतो भणितः ॥8॥

 

भाव-आगम निक्षेप है, नोआगम भी भाव ।
शास्त्र ज्ञायक आगम हो, अरिहंत आगमभाव ॥4.42.7.743॥

 

अरिहंत गुण को प्रकट, नोआगम के भाव ।
ज्ञानी केवल कहे उसे, नोआगम स्वभाव ॥4.42.8.744॥

 

तत्कालीन पर्याय के अनुसार ही वस्तु को सम्बोधित करना या मानना भावनिक्षेप है। इसके भी दो भेद है- आगम भावनिक्षेप और नोआगम भावनिक्षेप। जैसे अर्हन्त-शास्त्र का उसी समय अर्हन्त है; यह आगम भावनिक्षेप है। जिस समय उसमें अर्हन्त के समस्त गुण प्रकट हो गये हैं उस समय उसे अर्हन्त कहना तथा उन गुणों से युक्त होकर ध्यान करनेवाले को केवलज्ञानी कहना नोआगमभावनिक्षेप है।

 

“Bhavanikshepa” (positive aspect or present natural attribute) consists of giving a thing a name, counting the attributes of its present condition only. It is of two kinds: 1. Agam-Bhavanikshepa (When the soul knows and is actually attentive); and 2. No Agam bhavnikshepa (When the actual present condition of a material thing is referred to). To illustrate again Bhavnikshepa; when the knower of Arhat shastra (The scripture of Arhat) as paying his attention to that knowledge, he is Arhat. No-Agam-Bhav-nikshepa calls a man Arhat when he attains all the attributes of Arhat and call a man omniscient (one with perfect knowledge/keval Jnani) when he (Arhat) meditates manifested with those attributes. (743 & 744)